Allemaal leuk, de titel van deze website zegt het al. Allemaal leuk dat ontwikkelen van nieuwe producten en de stortvloed aan producten die de markt op wordt geslingerd, maar echt zin heeft het eigenlijk niet he. Er worden zoveel producten op de markt gebracht waar niet echt over na is gedacht, dat er ook enorm veel producten falen. Dat is natuurlijk enorm zonde, maar hier kun je gelukkig wel wat aan doen. De basis van het ontwikkelen van een nieuw product is onderzoek. Het doen van goed onderzoek kan het succes van je nieuw te lanceren product enorm beïnvloeden. Daarom leg ik in deze blog uit waar je allemaal op moet letten bij het ontwikkelen van een nieuw product.

Testgroepen

De eerste stap bij het ontwikkelen van een nieuw product is altijd onderzoek. Dat heb ik natuurlijk al even genoemd. De grote vraag is echter hoe ziet zulk onderzoek er dan uit? Onderzoek naar de haalbaarheid van een product marketing doe je door middel van kwantitatief onderzoek. Onderzoek naar de passendheid van het product bij de doelgroep die je door middel van kwalitatief onderzoek. Deze vorm van onderzoek doe je door middel van het opstellen van testgroepen. Een testgroep is een representatieve afspiegeling van jouw doelgroep op basis van leeftijd en bijvoorbeeld interesses. Zoek naar zoveel mogelijk overeenkomsten.

Concepten

De tweede stap is altijd het maken van een concept. Deze fase noemen we ook wel concept design. Hierin maak je een concept, dat is een soort blauwdruk voor het uiteindelijk te ontwikkelen product. Hierin is het belangrijk dat je de testgroep meeneemt. Zij moeten namelijk aangeven wat ze minimaal verwachten aan het product. Probeer zoveel mogelijk “kritiek” en feedback vanuit de doelgroep te verwerken in het uiteindelijke product.

Product ontwikkelen

De laatste globale stap is het ontwikkelen van het product zelf, productontwikkeling dus. Dit is echter niet een hele betrouwbare term, omdat het eerder gaat om het uiteindelijke prototype en minder om het uiteindelijke product. Toch is deze fase enorm belangrijk. Werk in deze fase op basis van korte sprints. Hiermee zorg je er namelijk voor dat je steeds kleine aanpassingen kunt testen, toetsen en verwerken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *